سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

حدیث سلسله الذهب و ایجاد مصونیت معنوی

  • کد خبر: ۱۸۴۰۲۳
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
حدیث سلسله الذهب و ایجاد مصونیت معنوی
وقتی حضرت رضا(ع) وارد نیشابور شدند، از ایشان تقاضای هدیه و ارمغانی کردند، آقا هم در این موقعیت حدیث سلسلة الذهب را بیان فرمودند.

امام رضا (ع)، ثامن الحجج نامیده شده اند؛ در صورتی که پدر بزرگوار ایشان را سابع الحجج و فرزندشان را تاسع الحجج نمی‌گوییم. ایشان فصل ممیز بین شیعیان غیر امامیه و شیعه‌های اثنا عشری هستند. چون همه شیعه‌های دیگر که واقعیت ندارند، مانند زیدیه و اسماعیلیه، قبل از امام رضا (ع) به وجود آمده اند؛ ولی امام رضا (ع) وقتی که آمدند، مسئله امامت و ولایت را آن طور که باید گفته می‌شد، فرمودند. در دوره خلفای بنی امیه و بنی عباس تا امام رضا (ع) کسی جرئت گفتن لفظ امام را نداشت و این لغت از لغت‌های ممنوعه بود. اگر کسی امام امام می‌کرد، جزو لیست سیاه محسوب می‌شد.

این در حالی است که امام رضا (ع) در خانه خلیفه، روی فرش خلیفه کنار علمای بزرگ مناظره می‌کردند و مسئله امامت را بیان می‌فرمودند؛ بنابراین مردم در این موضوع روشن شدند. از امام رضا (ع) به بعد، شیعه‌ای که شعبه شیعه شده باشد، نمی‌بینید. هر کسی امام رضا (ع) را به عنوان امام هشتم قبول داشته باشد، شیعه اثنا عشری است.

گاهی به کفشداران می‌گویم شما به اینکه در این بارگاه کفشدار هستید، باید افتخار کنید. برای اینکه کفش هر کسی را که می‌گیرید، شیعه اثنا عشری است. در کربلا، نجف وکاظمین این طور نیست؛ ولی در مشهد این طور است. چون هیچ کس به زیارت امام رضا (ع) نمی‌آید، مگر اینکه شیعه اثنا عشری باشد و این افتخاری برای ما شیعیان دوازده امامی و امامیه است که امام رضا (ع) نصیبمان کرد.

اگر بخواهیم به یک نسخه کاربردی از بیانات حضرت اشاره کنیم، می‌توان گفت هیچ نسخه‌ای برای مداوای همه درد‌ها و عذاب‌ها و ناراحتی‌های بشر مثل نسخه‌ای که حضرت رضا (ع) بیان فرمودند، نیست. وقتی حضرت وارد نیشابور شدند، از ایشان تقاضای هدیه و ارمغانی کردند، آقا هم در این موقعیت حدیث سلسلة الذهب را بیان فرمودند.

این حدیث بسیار مهم است؛ یعنی از پیغمبر (ص) گرفته تا علی (ع) آن را نقل کرده اند و همین طور امام رضا (ع) که «کَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی»؛ یعنی ایمان به خدا، دژ و حصاری است که انسان را به مصونیت می‌رساند، مثل مصونیت پارلمانی و دیپلماتیک. این حدیث مصونیت الهی می‌دهد؛ یعنی وقتی کسی داخل شود، «امن من عذابی»، از هر گونه رنجی در امان است. این نسخه عالی‌ترین نسخه‌ای است که خداوند برای بشر به وسیله امام رضا (ع) بیان فرموده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->